Wednesday, September 19, 2012

Wishlist (II)

Articolul cu numarul doi din seria Wishlist acopera sectiunea tableta/reader. Poate nu intamplator s-a nimerit tocmai acum, cand si ministerul educatiei a anuntat ca ia in cosiderare optiunea de a inlocui manualele scolare cu tablete/readere. Se pare ca cineva (Ecaterina Andronescu?) imi citeste blogul. In articol am spus toate argumentele, si, oricum ai da-o, este cel mai bine. Chiar daca nici profesorii nu ar sti la inceput sa o foloseasca, pana la sfarsitul anului o sa fie experti in asa ceva. De multe ori subestimam oamenii. Dau ca exemplu milioanele de romani care au plecat la munca in Occident. Nu stapaneau limba romana, iar dupa un an-doi au ajuns sa vorbeasca destul de bine spaniola, italiana, franceza sau engleza. Au invatat sa foloseasca GPS-urile (eu imi prind urechile intr-unul), sa puna harti, sa seteze limba (multi le lasa in italiana sau spaniola). Au invatat sa foloseasca laptopuri, sa seteze plasme si sa faca poze cu aparate profesioniste. 
Inaintea unui laptop nou, chiar anul asta e in plan achizitionarea unei tablete sau cel putin a unui reader. Nu e nevoie sa spun diferenta dintre ceea ce face o tableta si ceea ce face un reader. Pentru un reader alegerea e simpla, si mai exact Kindle-ul de la Amazon; de curand m-am jucat pe unul asemantor cu acesta. Cred totusi ca era varianta touch. Oricum pretul rezonabil, baterie mai mult decat generoasa. Optiunea de wi-fi cat si de micro-sim ar fi indicata. 

Sunt un om care citeste. Si carti, si pe calculator. Nu cred ca multi au rabdarea mea de a cuprinde toate pdf-urile pe care le citesc. Cu siguranta aceasta este solutia cea mai indicata pentru mine. Si de ce ma opresc la Kindle si nu iau in considerare si alte marci? Pentru ca multa lume care le-a achizitionat le-a returnat si au luat unul de la Amazon. Pretul foarte mic pentru asa o minune pur si simplu nu merita nervii pe care ti-i faci cu alte produse. Mos Craciun, sper ca citesti blogul (oricum trimit si anul asta scrisoare, stai linistit). 

Paleta de tablete in schimb este una mai larga, optiunile mult mai variate. Motivul pentru care am renuntat la BlackBerry in favoarea unui Dual-Sim (tot cu tastatura qwerty :p) a fost tocmai acela de a lasa telefonul sa fie telefon, adica doar pentur vorbit, si sa umblu cu unul singur, nu cu doua, cum am facut mai bine de cinci ani (deja e caraghios). Iar functiile mobile de internet sa fie preluate ulterior de o tableta, de unde sa accesez si twitter, si facebook, si mail, sa mai scriu si pe blog etc. Inca nu am apucat sa o cumpar. Chestia e ca ceea ce fac cu readere-ul pot foarte usor sa fac si cu tableta. Inconvenientul e probabil bateria si distragerea de la activitatea de citit de catre celelalte functii (aspect foarte important). 

Foarte multe lucruri bune am auzit de aceasta tableta made in Romania. La un pret mai mult decat rezonabil, indeplineste principalele caracteristici pe care ar trebui sa le aiba o tableta. Singurul inconvenient, destul de serios pentru mine, e ca nu funcitoneaza pe micro-sim. Wireless este mai peste tot, dar, nu peste tot. Ca sa functioneze trebuie bagat in ea un stick de internet (precum cele oferite de operatorii de telefonie mobila). La un moment dat a fost si o oferta, tableta fiind la pretul de 1 ron. Am spus pas, mi-e peste mana faza cu stick-ul. Incerc sa nu mai iau lucrurile doar pentru ca sunt la oferta sau ca sunt mai ieftine. Vreau sa iau ceea ce-mi place si ce am nevoie, iar daca asta impune un pret mai mare, sunt dispus sa-l platesc (sau sa astept pana la momentul cand o sa am banii). 

Asa ca, batalia finala se va da intre ceva cu Android, cel mai probabil de la Samsung, si iPad, tableta care a spart gheata pe acest segment. Celelalte companii aveau tehnologia de a produce acest device, dar pana nu a facut-o Apple, nu s-a intamplat nimic. Piata ar fi putut sa existe, dar a fost nevoie de viziunea unui om pentru a o concretiza. iPad-ul ofera eleganta si rapiditatea, caracteristicile pentru care este cunoscuta firma. De asemenea nu am vreo aplicatie care sa necesite folosirea altui sistem de operare, deci poate pretul un pic cam mare sa fie motivul pentru care as alege ceva de la Samsung. Foarte multe modele din partea ambelor tabere, dar sunt constient ca daca vreau ceva bun sub 2000 de ron (20 de milioane), mai greu. Avantajul iPad-ului este stabilitatea, mai ales ca au iesit o sumedenie de aplicatii, si pentru muzica, pe care le poti folosi live. Mai mult ca sigur ca exista si versiune Android, dar, cum am spus, banii sunt cam aceiasi. Si daca e sa aleg intre Apple si Samsung, (inca) aleg Apple.

Tableta nu are cum sa inlocuiasca functiile unui laptop. Laptopul este laptop, desktopul desktop, mobilul mobil (si ar trebui sa ramana doar pentru convorbiri) iar tableta tableta (are si functiile smartphone-ului). Cu toate astea, preia multe dintre sarcinile unui calculator mobil. La scoala mi-e mult mai usor sa scriu pe laptop decat de mana. Plus ca poti sa contribui cu multe alte informatii, avand acces la net. Eu as fi dispus sa nu mai vin cu laptopul, sa vin cu tableta si sa adaug o minune de tastatura.