Monday, September 24, 2012

Wishlist (IV - bonus)

Ei uite cum nu ma tin eu de cuvant si mai adaug un bonus seriei celor trei articole din campania cu evoMAG de la Blogal Initiative Asorteaza produsul cu personalitatea ta. Vreau sa mai atac un subiect pe care l-am neglijat in ultimii ani, si anume calculatorul desktop si beneficiile pe care le ai lucrand pe el. Dupa cum am zis si aici, de mai bine de 10 ani desfasor activitatea pe laptop. La un moment dat foarte multa lume a renuntat la clasicul calculator in favoarea celui portabil. Este ideal pentru cei din provincie care vin la facultate si stau la camin, este obligatoriu pentru un DJ si pentru persoanele care trebuie sa prezinte proiecte, oameni de vanzari etc. 

Asta nu inseamna ca n-am avut un desktop tot acest timp. Dar l-am folosit strict pentru muzica, ca si workstation pentru studio. De un an nu am mai investit in el, dar nu vad nevoia unui upgrade pentru moment. Cu toate astea, nu de putine ori tanjec dupa lucrul la un calculator normal, pe un birou. E minunat cateodata sa te duci cu laptopul, sa stai sa-ti verifici toate cele de verificat acolo unde esti (parc, plecat in provincie, la o conferinta etc). Dar poate deveni frustrant momentul in care stai pe canapea (cum stau acum) zi de zi. Nu e chiar asa relaxant pe cat pare. 

Asa ca pe lista de dorinte se afla un calculator desktop. De asemenea cu procesor puternic si cat mai multa memorie ram.  As merge pe Intel, desi am lucrat multi ani pe AMD si din ce am mai citit lumea are destule cuvinte de lauda pentru ele. Aici pretul face diferenta primordiala. Ar mai fii iarasi acel moment la care inevitabil ajungi, cand ai deschise toate programele cu toate pluginurile posibile, cand ai toate browserele cu zeci de mii de instante cu alte zeci de mii de taburi care ruleaza flash pe undeva deschise, acolo Intel s-ar putea sa faca diferenta. 

Nu sunt un tip tehnic, tarziu  am invatat sa deschid calculatorul si sa scot un hard, sa schimb o placuta de ram, sa curat un cooler etc. Nevoie te invata. Dar fiind un domeniu destul de schimbator (cel al componentelor de calculatoare) nu sunt in pas cu timpul, nu stiu ce placa de baza sau video a mai iesit si e indicat sa aleg. Am cateva repere dupa care ma ghidez, citesc comentarii si recenzii, dar tot apelez la parerea unui cunoscator (am eu cativa, toti avem tovarasu' care se pricepe la calculatoare) inainte sa achizitionez ceva de genul asta. Teoretic ar trebui sa primesti aceste sfaturi de la magazinul de la care cumperi. Dar de multe ori si oamenii de acolo nu sunt asa de bine pregatiti, comertul s-a mutat destul de mult in online si ei sunt ghidati de alte standarde atunci cand incearca sa-ti recomande un produs (nu o sa-ti faca nimeni un sistem excelent cu 2000 de ron, desi se poate foarte usor). 

De asemenea un monitor cat mai bun este indicat. Pana la urma uitandu-te la el o sa-ti petreci cea mai mare parte din timp. Si m-as opri la monitoarele Samsung. Am lucrat pe ele si clar raportul calitate/pret este cel castigator. Modelul si diagonala tine de gustul si bugetul fiecaruia. De asemenea de luat in considerarea si all-in-one PC urile, un fel de laptopuri fara baterie :P. M-am jucat de cateva ori pe asa ceva si nu am simtit vreo diferenta. Nici n-am realizat ca nu are unitate. 

Capacitatea de stocare am lasat-o ultima, aici este o problema pentru multi. Probabil cea mai importanta componenta dintr-un calculator, care poate afecta toata munca. In primul rand recomand un hard extern. Am avut o experienta proasta cu unul acum vreo cinci ani, dar este necesar atunci cand activitatea pe care o desfasori necesita lucrul la calculator. Backup este cuvantul de ordine aici. Si ai nevoie de asa ceva. Nu am tinut niciodata un hard mai mult de 3 ani si nu am avut mari probleme cu ele. Dar trebuie sa fii constient ca ele se strica. Fluctuatiile de curent de la noi din tara (trebuia sa ai si o sursa buna) ataca in primul rand aceasta componenta. Nu sunt putini cei care si-au pierdut toate datele. Asa ca, inca o data, fa backup. Pe un hard extern cel mai indicat, pe care nu-l folosesti in permanenta. 

Nu cred ca e nevoie de mai mult de 1GB ca hard intern, mai ales daca folosesti si unul extern. Iar de ceva timp au aparut si hardurile SSD, mult mai rapide, cu o capacitate mai mica, dar pe care e indicat sa instalezi doar sistemul de operare si programele cu care lucrezi. 

Ca o concluzie, calculatorul nu face altceva decat sa usureze munca pe care o intreprinzi. Este o unealta excelenta de care am devenit dependenti (si mai nou cu internetul, fara de care calculatorul nu mai are niciun farmec). Exista viata si fara calculator si internet, dar omul trebuie sa gaseasca echilibrul aici. E clar ca lumea se indreapta catre tehnologie, si e absurd sa nu ai cunostinte minime in acest domeniu. Aceasta serie de articole prezinta modul ideal de work-flow care m-ar ajuta pe mine. Sunt foarte multe de spus aici si de multe ori te pierzi in informatiile existente. Trebuie sa fi constient ca maine apare ceva nou iar ceea ce ai cumparat azi e posibil sa fie maine la jumatate de pret. Iarasi, e vorba de echilibru. Si, din nou, de backup